Szlaki rowerowe

Beskidy stwarzają doskonałe warunki do całorocznego wypoczynku oraz rekreacji w różnorodnych, aktywnych formach. To co urzeka turystów i wczasowiczów to piękne górskie krajobrazy, czyste rzeki i świeże powietrze oraz wspaniała i niepowtarzalna przyroda.

W związku powyższym Powiat żywiecki staje się idealnym miejscem do uprawiania turystyki rowerowej.

Opisane na stronie szlaki są przygotowane przez profesjonalistów, dobrze oznakowane (z mapami i Pukami widokowymi). Istnieje również wiele ścieżek przygotowanych przez zapaleńców kolarstwa.

W Powiecie Żywieckim znajduje się około 30 szlaków i ścieżek rowerowych o zróżnicowanej trudności dla miłośników ekstremalnych wrażeń i rekreacyjnych wycieczek rodzinnych o łącznej długości 510 km.

W kilku miejscach łączą się one z trasami w innych powiatach a nawet międzynarodowymi trasami rowerowymi.

Węgierska Górka – Żabnica Kamienna – Hala Boracza – Redykalny Wierch – Zapolanka – Złatna – Rysianka – Żabnica – Węgiers

długość             45,7 km
czas jazdy        03:46:00
prędkość śr.     12,1 km/h
prędkość max   57 km/h
suma H             1357 m

Wielka Racza na przestrzał przez Słowację.
Trasa:
Rajcza – Nickulina – Kiczora 785m – Zapolanka 564m – Bucioryska 796m – Bura Polana – Złatna – Ujsoły – Soblówka – Rycerzowa Wielka 1226m – czarny szlak Przełęcz Przysłop 940m – SŁOWACJA Sudova – Podkycerova – rzeką Brhloo i na przestrzał przez krzaki na Przełęcz Przegibek

długość                 65,5km
prędkość śr.         14,6km/h
czas jazdy             9h 5min

Szlak rowerowy w Gminie Rajcza – rekreacyjny

Szlak rowerowy „Rajd po Wierchach” rozpoczyna się wielką pętlą na Sarnówce, gdzie długim zjazdem w kierunku na Ryłki do Rajczy. Wyjeżdżamy na drogę powiatową i kierujemy się do centrum Rajczy. Za Rajczą trasa odbija w lewo zjeżdżając na gruntową drogę, kierując się na Zoniówkę i zmierza do schroniska w Młada Hora gdzie znajduje się punkt przystankowy szlaku. Dalej na Jaworzynkę Rycerzową, gdzie szlak skręca w lewo, biegnąc wzdłuż granicy do Majcherowej, dalej w kierunku na przełęcz Przegibek i wzdłuż granicy do rezerwatu Śrubita.

Ze Śrubitej biegnie szlak wzdłuż granicy państwowej na Wielką Raczę do punktu widokowego szlaku. Przebiega szczytami wzdłuż granicy państwowej w kierunku północnym na Magurę, Graniczne w kierunku na Zwardoń i przejście graniczne do Myta.
Mała pętla odbija ze szlaku głównego za Rajczą w prawo do Rycerki Dolnej, kierując się na Rycerkę Górną gdzie szlak dochodzi do potoku Rycerki skręcając w prawo biegnie na zachód gdzie omijając południowe stoki Baraniej Góry kierujemy się na Magurę, gdzie łączymy się ze szlakiem głównym. Całość stanowi logiczną pętlę z dojazdami do przejścia granicznego w Mycie w jego zachodniej części, zaś we wschodniej części, z Rajczy aneks szlaku biegnie malowniczym terenem do Sarnówki.

Szlak rowerowy „Rajd po Wierchach” prowadzi terenami leśnymi o podłożu gruntowym. Jest typowym szlakiem rekreacyjnym. Większa jego cześć prowadzi kompleksem leśnym i udostępnia użytkownikom punkty widokowe jak również ciekawe elementy przyrody. Należy zaznaczyć, że cała gmina leży na terenie parku krajobrazowego